Ukraine, Moldova And Belarus Facing Russian Information War: What Has Been Done, What To Do Next

чт, 12/01/2016 - 03:00

Tatiana Cojocari,  PhD candidate, Sociological Department, University of Bucharest 
Ievgen Afanasiev, MA Student, School for Advanced Studies in the Social Sciences 
Dzmitry Halubnichy, Junior analyst, Center for Strategic and Foreign Policy Studies
 
Abstract
The years 2014-2015 created an unprecedented situation in Eastern Europe. The Ukrainian example showed that there could be another kind of war – „hybrid warfare”. One of the major battlegrounds for this warfare is the information space, skillfully transformed by the Russian Federation into the space of misinformation, manipulation and propaganda. The states of Eastern Europe, caught in the trap of Russian mass-media for years, awoke amidst full information war waged by the Russian Federation through all available media: television, internet, radio and written press, exploiting their vulnerabilities and creating the premise for internal destabilization. Are the Eastern European States prepared to face this new kind of national security threat on their own?

Introduction
Information war via all its elements (disinformation, propaganda and manipulation) has a destructive potential towards the integrity and stability of a state, negatively influencing local public opinion, affecting strategic vectors of foreign policy, influencing internal politics by damaging governmental institutions and diminishing societal trust in the national defense system as well as its capability to protect the population and borders. Otherwise said, information war has all the necessary elements to be perceived as one of the gravest threats to the national security of states, especially of ones with young democracy, shaky institutions eroded by corruption, and aspiring to a European future. This is the case of Ukraine, Moldova and Belarus where Russian mass media feel at home.

The fact that all three states are members of the Eastern Partnership increases the risk of hybrid warfare on their territory, in particular in the moment when they take strong commitments to the European perspective. Ukraine and Moldova already expressed this intention, having negotiated and ratified AA and DCFTA with EU. Belarus can follow. In this context it is necessary to analyze the degree of vulnerability and exposure of these states to the threat of information warfare, and most importantly, their individual capacity to counteract, so that, learning the Ukrainian lesson, the possibility of a similar scenario taking place on other territories would be diminished.   

Ukraine: ”younger sister” fighting ”elder brother’s” media
Information attacks on the Ukrainian society have started way before the Euromaidan protests, annexation of Crimea and conflict in Donbas. Indeed, following the victory of Orange revolution in 2004, main Russian media channels have been trying to discredit Ukrainian authorities and their aspirations towards European integration of Ukraine. Notably, Russian media used to broadcast without restraint in the information space of the Ukrainian state, which made it easy for Russia to spread the messages of any content across the population. In 2013, when Euromaidan protests started, the number of the messages with explicit anti-Ukraine sentiments increased dramatically. According to the recent study by Internews, 71% of the population of Donetsk oblast watched Russian TVchannels at the beginning of the conflict. Being one of the most popular sources of information, Russian media outlets started to use propaganda and fake news as the main instrument of influence on the population and government. Trying to demonize European Union and popularize so called “Russian World” through the messages generated by federal channels, Russia managed to gain great support of population in Crimea and Donbas, which caused the loss of the control over these territories by Ukrainian government. 

To protect the information space of Ukraine and to stop the spread of separatist sentiments, Ukrainian authorities took several steps towards the prohibition of Russian media on the territory of Ukraine. Such laws as 159-19 and 3359 prohibit public demonstration of the films and TVseries, created by private persons and legal bodies of Russian Federation, where the authorities of Russia are propagandized. The law 2766, which was recently signed by president Poroshenko, provides excluding of Russia-originated content from the quota of the content made in Europe, the US, and Canada. This results in the further decrease of Russian media product in the Ukrainian media landscape. At the same time, National Television and Radio Broadcasting Council of Ukraine, the state broadcast regulator reconstituted by the parliament in 2014, has adopted a number of decrees, which prohibit broadcasting of Russian channels on the territory of Ukraine. Finally, while some non-governmental organizations, such as “Detektor Media”, monitor the Ukrainian media landscape for the presence of Russiaoriginated propaganda content, other ones, such as “Stop-Fake”, are focused on the debunking of the fake messages, originated by Russian media outlets.

One of the most controversial decisions of the Ukrainian government was to create the Ministry of Information, which was considered by European partners and some organizations in Ukraine (e.g. “Stop Censorship” movement, Institute of Mass Information) to be some kind of “ministry of truth” or “ministry of censorship”. Nevertheless, some of the projects of this institution contribute to counter-propaganda.  Ministry of Information of Ukraine founded “Information forces of Ukraine”, the project that aims to involve the users of the social networks to deliver trustworthy information about Ukraine and fight Russian propaganda. Besides, Ministry creates virus videos on the eve of important national holidays, where Ukrainian view of history is illustrated and Ukrainian national identity is promoted.      

However, greater part of the job is still to be done. Namely, the broadcasting of the Ukrainian channels on the occupied territories is still not renewed. Moreover, in the areas close to the frontline, “LDPR”-originated content is freely broadcasted. Russian channels, e. g.  “Zvezda” or “Russia Today” and mass media of the self-proclaimed “LDPR” (e.g. “Novorossiya-TV”, “First Republican Chanel”) are present in the information space of the occupied territories, while Ukrainian channels are absent. Equally important is the fact that soldiers of Ukrainian army located close to frontline do not have any access to the Ukrainian TV-channels and have to watch the channels of the opposing side. This is the problem that can be only resolved by construction of additional television towers, which will cover the territories controlled by the self-proclaimed “LDPR”.      

To sum up, Ukrainian government together with with the NGOs managed to stop the growing popularity of Russian media on the territory of the country and take some measures to protect information space of Ukraine. The process of legislative reform in the field of information policy has started. However, the broadcasting of Ukrainian TV-channels on the occupied territories is still problematic as the government has not realized any projects, which would aim to build additional television towers and jam broadcasters of “LDPR”.    

Moldova’s information war: “to be or not to be”

Moldova’s degree of exposure to information war can be assessed through the perception and trust of the population in mass media. Thereby, 67.9% of the citizens of the Republic of Moldova consider television as the most trustworthy source of information. For 19% of them, Russian language mass media represent the exclusive source of information, 29% prefer mass-media in both languages, and 76.6% follow mass media that are influenced in one way or another by the Russian media. The citizens of the Republic of Moldova do not trust local media thinking that it manipulates the public opinion in favor of certain political parties. This way, they put more trust in Russian media (46.3%) than in local or foreign media, the latter being inaccessible to the most of them1. In other words, the citizens of Moldova are exposed one way or another to the elements of Russian information war manifested massively through television.

Being conscious about the risks for the national integrity and stability that the abovementioned facts could bring, the state institutions have had a hesitant start to take some measures as a response to this new kind of threat. Remarkable in this sense was the activity of the Audiovisual Coordinating Council of Moldova, which since 2014 has started a few thematic monitoring campaigns of informativeanalytical shows. These campaigns have shown that by „broadcasting news shows and informative-analytical shows from the Russian Federation by the TV channels „Prime”, „TV 7”, „Ren Moldova”, „RTR Moldova” and „Rossiya 24”, the public national mediatic environment is being poisoned” and ”the manipulation of public opinion is done through propagandistic and manipulator messages, by way of commenting and framing of events, by broadcasting messages of hate and interethnic disunion”2. As a result, the Council decided to fine the mentioned TV shows and revoked broadcasting rights of the “Rossiya 24” TV station. Obviously, this measure did not come without a response from certain local political groups close to Russia, as well as from the Russian Federation itself, being called an undemocratic measure, against the pluralism of opinion, meant to establish censorship. „Rossiya 24” has been penalized before in 2014. At that time the broadcasting rights of the “Rossiya 24” TV station also had been revoked, but only for 6 months.

Similar monitoring reports of the rebroadcasted Russian stations as well as local ones are also constantly made by a series of NGOs under the program name „Stop Fals” (stop false) aiming to promote press integrity and pluralism in the Republic of Moldova. Though they are accessible to broad audience, they have low visibility, and most likely they are not reaching the public directly targeted by the information war.

Currently, a series of priority legislative projects are on the agenda of Moldovan national institutions. These can impact the state’s capacity to counteract the effects of information war. Among them is the Draft Law on the New Audiovisual Code, asked for by the civil society; the initiative to modify and extend the law pertaining to access to information, on which also the NGOs contributed to; the legislative initiative pertaining the reform of the Information and Security Service of the Republic of Moldova, criticized by the civil society; as well as the initiative of a new National defense strategy, which can be currently considered the only document which speaks about the new vulnerability— foreign propaganda— as part of information war.

Also, a series of heated public opinion reactions have recently been manifested towards two legislative initiatives proposed by the pro-European parties (the Liberal Party and the Democratic Liberal Party) aiming to change the Audiovisual Code (Law 125/02.04.2015 and Law 218/22.05.2015). These initiatives, according to the authors, appeared in the context of the necessity to protect the local informational space from the foreign (Russian) influence, being inspired by similar efforts of Latvia, Lithuania and Ukraine. Their stipulations are especially focused on foreign programs rebroadcasted on national territory, the language of the  broadcast, and encouraging local media production. The most controversial change is the one regarding banning of broadcasts originating from countries which have not ratified the 2002 European Convention on Transfrontier Television (e.g. Russia). The two draft laws were submitted for public debate, as well as consultations from representative experts of European institutions. 30 NGOs from the Republic of Moldova have asked that the adoption of these draft laws be postponed, because their stipulations could impact editorial freedom and even pose a threat to the freedom of expression. More than this, mass-media representatives consider the stipulations regarding propaganda prevention from Russian TV stations as an “important mask” and a trap which will lead to introducing restrictions towards journalists from publicizing the Government of the Republic of Moldova, especially in the context of the upcoming presidential elections. Foreign experts’ response (Council of Europe, OSCE, Freedom House), was a reserved one, supporting the civil society and mentioning that some of the stipulations needed to be clarified as not to lead to censorship.3 After almost two years since the start of the information war in the region and close to the presidential elections in Republic of Moldova, most of the concrete measures adopted by the institutions responsible for national security are legislative proposals in an incipient phase, severely criticized by the civil society, invoking the state’s intention of transforming into a Big Brother. Tangible measures, already implemented, such as the Audiovisual Council’s decision to fine and suspend certain stations rebroadcasted by the Russian Federation are supplemented with the initiatives of some NGOs to act as “watch dogs” promoting quality journalism. Still, neither these activities, nor the fines by the Audiovisual Council have prevented broadcasters from breaking the law. Most times the fines and blocking of rebroadcasts have been repeated, because the Russian broadcasts continued to break the law. This is partly due to the fact that the fines charge insignificant costs to the TV stations, not affecting their budgets. Also, it is the result of the pressure of political parties close to Russia, which refer to the freedom of expression and the rights of minorities (although the Russian minority is just 5.9% of the population, according to the 2004 census). 

Belarus’ dependency on Russian mass-media

Russia’s information influence in Belarus is streamlined through major state media. Russia's major TV channels - the First Channel, RTR, NTV, Ren-TV – are part of Belarus’ mandatory generally accessible TV package – 9 channels whose dissemination is organized and sponsored by the Government. However, Russian content is broadcasted under original Russian brands only in case of NTV and RTR. The First Channel and RenTV content are broadcasted as parts of Belarusian channels’ feeds – respectively ONT (the most popular TV channel in Belarus) and STV. Due to economic issues the ratio of originally produced content in nominally Belarusian channels dropped dramatically in 2015-2016 (to about 30 per cent). This made them dependent on Russian counterparts. This dependence is further increased by lack of Belarusian TV-channels’ direct access to international advertisement market as they have to work with Russia’s Video International ads seller. This substantially limits the opportunities of Belarusian state-owned media.

The fifth out of 9 channels of mandatory generally accessible TV package is the channel “Mir” broadcasted by the CIS Interstate TV and Radio Company, which is also heavily influenced by Russia (the headquarters are in Moscow), although its content strives to be consensus-based for all CIS countries and thus politically neutral.

Other channels of Russia’s direct information influence in Belarus include Internet websites, including the “Russia Today” information agency, sputnik. by website and bureau recently opened in Minsk as well as Yandex Belarusian branch. Besides, wider Russian content is accessible to Belarusian users of cable TV and satellite TV.

Belarusian authorities have the technical ability to interrupt broadcasting of Russia’s channels disseminated in Belarus. This was done repeatedly in 2010 when Moscow was conducting aggressive anti-Lukashenko propaganda in the wake of Belarus’ presidential elections. However since then there were no examples of that. Generally, Belarusian state-owned TV channels are tasked with producing as much of their own content as possible, but this requirement is barely fulfilled due to the economic situation.

Generally, Russia’s information influence in Belarus goes virtually unchecked. Belarusian audience was exposed to aggressive anti-Ukraine and anti-Western propaganda after the onset of the Ukraine crisis and still consumes heavily biased information on those matters today.

Lots of users of Belarus’ cable networks (concentrated predominantly in bigger cities like Minsk, regional centers, Bobruisk, Baranovichi, Borisov, Molodechno and some others) have access to Euronews content that gives them some insight on the European view of current developments.

However, despite the fact that the government spends significant amounts on the ideological network, the state media do not even try to produce quality content for the domestic market. If necessary, the Belarusian media are able to provide Belarusian-made news content only, but they will be unable to compete with the Russian media.

Conclusions

Analysis of the measures adopted in all three states to counteract the effects of information war, showed that none of the three states is fully ready to face this new vulnerability towards national security on their own.

Measures taken to counteract information war by the three states are limited to legislative initiatives, harshly criticized by the civil society and European institutions, whose efficiency cannot be fully assessed. Ukraine is one step ahead, creating The Ministry of Information, which despite all criticism seems to have produced some concrete anti-propaganda instruments.

Of major importance is the fact that the governments of Republic of Moldova and Belarus still do not have a clear narrative on the presence of information warfare within their borders. Also, in Belarus the official acknowledgment on the presence of information war is unwanted, as long as the presence of this phenomenon does not directly affect the presidency.

Telling is also the fact that in three states there is no real alternative to the massive presence of Russian channels. Western mass media are not widely present, inaccessible to the majority of the population which is also the most exposed to information war (rural population, age 40 and older, secondary education). Local TV stations remain the only solution for diminishing the impact of information war, albeit in the Republic of Moldova and Belarus, these do not have the capacity to broadcast more than they already do, not being able to face the competition brought by Russian mass media. Even if they found a way to fix this problem, national stations have one more important goal: regaining the viewers’ trust.

The European institutions’ recommendations in the field are vague, lack proper understanding of the realities of the three states, or not having viable solutions for the new threat— information war.

Recommendations

• Adopting a 3 + 2 (Ukraine, Republic of Moldova, Belarus + NATO, EU) working format for elaborating a common regional strategy on implementing measures to counteract information war;

• creating strategic partnerships on the regional level for the common securitization of the informational space; • Reforming the institutions responsible for the national security and creating a department specialized in new hybrid warfare threats; • Opening the local media environment to European partners by adopting a legislative framework based on European standards.

• Creating a special fund in the Eastern Partnership states aimed at: – encouraging independent journalism; – financially supporting local media products; – training experts in security studies and the new threats to national security; – supporting non-governmental organizations which can constantly monitor the media landscape for the presence of propaganda messages.

The paper has been published in the collection of policy papers prepared by the graduates of the First Eastern European School for Foreign Policy Researchers, which was organized by the Foreign Policy Council «Ukrainian Prism» in partnership with the Friedrich Ebert Foundation. See the full document here.